woensdag 13 december 2017

Dit kan toch niet waar zijn?

Ik geloof niet en zeker niet in wonderen, maar als er geen wonderen gebeuren vertrekt Foto Konijnenberg binnenkort uit de gemeente Twenterand. Ondanks dat de politiek verantwoordelijke bestuurders, zowel lokaal als provinciaal, aangeven er alles aan te hebben gedaan om mogelijkheden te zoeken om dit bedrijf te behouden voor onze gemeente, lijkt het niet te gaan lukken. Foto Konijnenberg wordt echter wel met open armen ontvangen op de bedrijfsterreinen van bijvoorbeeld Hardenberg, Almelo, Hengelo en Enschede, maar in Twenterand laten we dit bedrijf helaas geen andere keus dan te vertrekken. Althans daar ziet het helaas wel naar uit. Overigens denk ik niet dat, als dit bedrijf vertrekt, zij zullen kiezen voor één van deze genoemde locaties.

Persoonlijk heb ik, namens mijn partij, ook gezocht naar mogelijkheden, deze aangedragen en besproken met de ambtenaren, de wethouder en de gedeputeerde, maar het is niet eenvoudig. De politieke wil is er kennelijk wel, maar met name de ambtenaren zien geen juridische mogelijkheden. Dat het bedrijf op dit moment in strijd handelt met het bestemmingsplan is duidelijk en hierover bestaat ook geen verschil van mening. Maar waarom de provincie deze detailhandels activiteiten wel goedkeurt op bedrijventerreinen van de grote steden en niet op een bedrijfsterrein van een plattelandsgemeente, is mij volstrekt onduidelijk. Natuurlijk heb ik ook hierover contacten met de VVD fractie in de Staten en heb ik hierover gesproken met de VVD gedeputeerde Monique van Haaf. Maar ook hier kom ik niet verder dan 'We willen alles doen om dit bedrijf voor Twenterand te behouden, maar we hebben geen mogelijkheden, de beleidsregels zijn duidelijk en laten geen enkele ruimte om er van af te wijken, kom ik tot op dit moment helaas niet. Mooie woorden, maar ik kan er helaas niets mee.

Dat is voor mij best frustrerend en ik kan dit bijna niet geloven. Mijn standpunt is, dat als je iets echt wilt dan gaat dat ook gebeuren, maar ondertussen ben ik er door schade en schande wel achter dat dit in de politiek helaas niet altijd opgaat. Als lokale en provinciale bestuurders het er over eens zijn dat dit bedrijf voor Den Ham behouden moet blijven, moet dit toch ook gerealiseerd kunnen worden? Ik begrijp dus niet dat Foto Konijnenberg wel op diverse andere bedrijfsterreinen in onze provincie mag werken en handelen, maar dat dit, door zowel de regelgeving in Twenterand, maar nadrukkelijk ook door de regelgeving in Zwolle, niet wordt toegestaan op een bedrijfsterrein in Twenterand. Juist plattelandsgemeenten moeten in staat gesteld worden hun eigen bedrijven te behouden toch? Of is dit onderdeel van een plan om plattelandsgemeente economisch de nek om te draaien? Worden we als plattelandsgemeente gediscrimineerd en waarom hebben we als gemeente niet dezelfde rechten als de zogenaamde grote steden?  De gedeputeerde geeft aan, te werken aan een aanpassing van de regels waardoor deze omissie in de regelgeving wordt gerepareerd, maar daar heeft Foto Konijnenberg niets aan. Zo’n aanpassing van de beleidsregels vergt zeker zo’n twee jaar en dat is te laat voor Konijnenberg. De handhavingsprocedure tegen Konijnenberg is in gang gezet en hoewel de bestuurlijke molens langzaam draaien komt de deadline van april 2018 steeds dichterbij. Het maakt ook niets meer uit of het detailhandelsplatform nu namens alle leden een handhavingsverzoek heeft gedaan of niet, de procedure gaat door en kan juridisch niet worden afgebroken.

Het bedrijf wil graag in Den Ham blijven, maar is economisch niet gebonden aan onze gemeente. Mede gezien het aantal bezoekers (parkeerplekken) en de noodzakelijke beveiliging rond dit bedrijf is een vestiging in het centrum van den Ham, zoals de gemeente voorstelt, volledig onrealistisch.  Het bedrijf heeft nu 29 eigen parkeerplekken en deze zijn regelmatig volledig bezet. Het bedrijf was van plan een extra stuk grond aan te kopen, zodat er nog 50 parkeerplekken bij zouden komen. Dit is toch nooit en te nimmer te realiseren in het centrum van Den Ham? Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de gemeente aanbiedt mee te helpen in het zoeken naar een locatie in het centrum? Dit bedrijf hoort gezien de toeloop, helemaal niet in het centrum thuis. Ik ben bezig te onderzoeken of we aan de hand van deze gegevens over de parkeerplekken een juridische mogelijkheid hebben om voor dit bedrijf maatwerk te kunnen leveren. Volgens de VNG liggen hier namelijk wel mogelijkheden. Voor de naamsbekendheid van Den Ham is het bedrijf van grote toegevoegde waarde en trekt klanten uit het hele land. Dat deze bezoekers vaak ook nog even het centrum in gaan is voor de detailhandel ook mooi meegenomen. Als het bedrijf gedwongen wordt de activiteiten op dit bedrijfsterrein te staken dan zullen ze dit doen. Maar dat betekent dan automatisch het vertrek van dit bedrijf uit onze gemeente. Daar heeft men geen geheim van gemaakt en dat lijkt mij bedrijfsmatig gezien ook heel logisch. Dit bedrijf is niet gebonden aan een locatie en kan in principe op ieder bedrijfsterrein gevestigd zijn. We hebben het geluk dat dit bedrijf graag in den Ham wil blijven, maar laten bestuurlijk, alleen in woorden blijken dat de liefde van twee kanten komt. Ik zou dit graag vertaald zien in daden. 

Ik geef de moed dus zeker nog niet op, want waar een wil is, is een weg. Die weg moeten we echter nog wel vinden, lokaal maar ook provinciaal. De VVD Twenterand kan dit niet alleen en roept andere partijen op om met ons mee te denken in mogelijkheden, de onmogelijkheden zijn ons inmiddels echt wel duidelijk. Over het vertrek van Heuver Banden wordt vandaag de dag nog steeds gesproken in Den Ham. Wordt Foto Konijnenberg het volgende bedrijf waar we het nog jaren over gaan hebben? We moeten nu wat doen, anders is het te laat en kunnen we alleen maar constateren dat we er bij stonden en er naar gekeken hebben, maar het wel hebben laten gebeuren. Zo ver ben ik echter nog niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten