woensdag 11 oktober 2017

Zelfs een ezel.....

Ik ben aan het aftellen, want mijn laatste raadsvergadering komt nu wel heel dichtbij. 19 december 2017 hoop ik mijn periode als raadslid af te kunnen sluiten en het glas te heffen met al mijn collega’s, niemand uitgezonderd.  Maar voor het zover is komen er nog wel een paar belangrijke onderwerpen aan de orde. Onderwerpen die wat mij betreft echter helemaal niet aan de orde zouden moeten komen, maar het is helaas wel de realiteit.

De programmabegroting 2018 valt hier echter niet onder, daar hebben we tijdens de behandeling van de kadernota juli 2017 al over gedebatteerd en de zienswijzen van de partijen zijn niet wezenlijk veranderd dus dit wordt deze keer niet zo spannend allemaal. Dat de verkiezingen hier ook een rol in spelen is zonneklaar. Ook de inwoners en de organisaties hebben kennelijk niet zo heel veel problemen met deze begroting, want er zijn geen insprekers en dat gebeurt niet zo vaak bij begrotingsbehandelingen.

Verreweg het belangrijkste onderwerp is het zwembaddossier, een dossier dat zich maar blijft voortslepen en waarbij de openheid en de transparantie volledig ontbreekt. Logisch dat hier vragen over zijn gesteld en 17 oktober a.s. gaan we hierover debatteren. Overigens moet ik nog maar zien of het echt een debat gaat worden, dat ligt met name aan de drie coalitiepartijen, houden zij zich weer stil of geven zij nu eindelijk ook een reactie op de gebeurtenissen die kennelijk wel plaatsvinden, maar waar de raad officieel niet van op de hoogte is. We gaan het zien, maar duidelijk is wel dat wethouder van Abbema wat vragen voorgelegd krijgt. Of en hoe zij daarop gaat reageren is ook afwachten, ik ga haar echter zeker enige vragen stellen en hoop ook op antwoorden. Voor zowel de politiek, maar zeker ook voor de inwoners hoop ik dat er 17 oktober dus meer duidelijkheid komt, dit dosier loopt al veel te lang. Maar ik kan dit niet garanderen, tenslotte komen we minimaal een stem te kort om dit af te kunnen dwingen. Daar moeten we dus 21 maart 2018, dus maar eens wat aan gaan doen.

Na het debat over de nieuwvestiging van een varkensfokbedrijf op het grondgebied van de gemeente Twenterand, gaan we het mogelijk binnenkort helaas weer over een soortgelijke zaak hebben. Weer heeft het college, in de persoon van wethouder Engberts, aangegeven geen bezwaren te zien in de nieuwvestiging van een IV bedrijf in Twenterand. Dit bedrijf gelegen aan de Oostermaatweg 9 te Vriezenveen is zo’n 10 jaar geleden gestopt met de melkvee-activiteit en de eigenaar is gaan boeren in Drenthe. Het bedrijf is overgenomen en de bedrijfsactiviteiten hebben sindsdien vrijwel stil gelegen en nu na 10 jaar wil de nieuwe eigenaar een verandering van de oorspronkelijke bedrijfsactiviteiten doorvoeren. Hij wil er nu een varkensbedrijf van maken, een IV bedrijf wel te verstaan. De wethouder weet echter hoe de raad en de inwoners denken over nieuwvestiging van IV bedrijven in Twenterand en ik begrijp dus werkelijk niet dat wethouder Engberts zich weer op politiek glad ijs begeeft. Door het staken van de bedrijfsactiviteiten als melkveebedrijf (10 jaar geleden) en de op dit moment gewenste wijziging in een varkensbedrijf zijn er naar mijn mening beslist gronden aanwezig om dit mogelijk te beoordelen als een nieuwvestiging van een IV bedrijf. Opnieuw neemt deze wethouder en het college, zonder de raad hierin te kennen, een besluit en gaat hiermee bewust weer de confrontatie aan met zowel de raad als met de inwoners van Twenterand. Misschien heeft hij nu wel een mandaat om dit te kunnen beslissen, maar gezien de voorgeschiedenis is zijn handelswijze op z'n minst politiek onhandig, het was naar mijn mening verstandiger geweest de raad in dit besluit te betrekken. Een ingediende zienswijze op dit besluit werd op 3 oktober 2017 door het college afgewezen en de indiener laat het hierbij zeer waarschijnlijk niet zitten, dus dit krijgt een vervolg. Wethouder Engberts zou inmiddels beter moeten weten want zelfs een ezel stoot zich in het gemeen, geen twee keer aan dezelfde steen. 

Maar eigenlijk ben ik gestopt met mij te verbazen over het politiek handelen van deze wethouder, ook voor hem is namelijk het aftellen begonnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten