donderdag 26 oktober 2017

Foto Konijnenberg moet blijven

In principe zou je bij alles waar je in de politiek een besluit over neemt, zeker als dit soort besluiten voor meerdere jaren gelden, de mogelijkheid moeten inbouwen om daar in heel bijzondere omstandigheden van af te kunnen wijken. Dat wil niet zeggen dat je zo’n mogelijkheid te pas en te onpas zou moeten gebruiken, maar er zijn nu eenmaal omstandigheden denkbaar waaronder dit aan de orde kan komen, ook als je hier bij het nemen van zo’n besluit totaal geen rekening mee hebt gehouden. In bijvoorbeeld bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen zou een hardheidsclausule (de mogelijkheid af te wijken van wettelijke regelgeving) naar mijn mening dus standaard moeten worden opgenomen. Je hoeft dit niet te gebruiken, maar als de nood echt aan de man komt zou je hier gebruik van kunnen maken. Er zijn dan wel zogenaamde kruimelregels, maar daar kun je vaak onvoldoende mee uit de voeten en slechts kleine oneffenheden mee aanpassen.

Natuurlijk ben ik op de hoogte van de casus Foto Konijnenberg, maar toen de oprichter van dit bedrijf Henk Konijnenberg mij belde en vertelde wat er op dit moment speelde, bleek dat ik onvoldoende op de hoogte was van de laatste ontwikkelingen, ontwikkelingen waarvan ik zeker geschrokken ben.  Ik heb gelijk actie ondernomen en binnen 24 uur zat ik aan tafel met wethouder Martha van Abbema en enkele uren later had ik het eerste contact met de gedeputeerde van de Provincie, Monique van Haaf. De volgende dag (zaterdagmiddag) belde zij mij en had ik een goed gesprek met haar over Foto Konijnenberg, zij was overigens volledig op de hoogte van deze zaak en dat is helaas ook wel eens anders. Goed om te zien dat, als je de weg weet en een netwerk hebt, deze contacten snel tot stand kunnen komen als de nood aan de man komt. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze gesprekken positief hebben uitgepakt en dat zowel de gemeente als de provincie heel duidelijk aangeven, binnen de wettelijke mogelijkheden, er alles aan te willen doen om Foto Konijnenberg voor Den Ham te behouden en dus maatwerk willen leveren om dit ook daadwerkelijk mogelijk te maken.  

Wat is er nu precies aan de hand? Het detailhandelsplatform Twenterand heeft bezwaar aangetekend tegen de manier waarop dit bedrijf haar verkoop heeft georganiseerd op het bedrijvenpark de Kroezenhoek in Den Ham. Het platform is van mening dat dit bedrijf detailhandel bedrijft op een bedrijfsterrein en dat dit volgens het geldende bestemmingsplan niet kan en heeft de gemeente verzocht te handhaven. Hoewel de gemeente Twenterand dit verzoek in eerste instantie niet ontvankelijk verklaarde is de gemeente door de bezwarencommissie teruggefloten en nu kan de gemeente, volgens haar juridisch adviseur, niets anders doen dan een handhavingsprocedure, inclusief het opleggen van een dwangsom, beginnen tegen Foto Konijnenberg. Overigens zal niemand ontkennen dat dit bedrijf voor een gedeelte detailhandel bedrijft op dit bedrijventerrein en ook niet dat dit tegen de geldende regelgeving is. 

Er is hier sprake van een absurde situatie, want het college wil eigenlijk helemaal geen procedure tegen Foto Konijnenberg starten, maar geeft aan wettelijk aan handen en voeten gebonden te zijn. Met name het provinciaal beleid met betrekking tot omgevingsvergunningen geven volgens de wethouder op dit moment helaas geen ruimte voor maatwerk in uitzonderingsgevallen voor unieke bedrijven en situaties. Dat het hier om een unieke situatie gaat en dat Foto Konijnenberg een uniek bedrijf is, staat voor mij vast. Dit bedrijf haalt zijn omzet voor het grootste gedeelte uit online activiteiten, maar potentiële kopers willen toch graag hun camera voelen en in de praktijk wat plaatjes schieten alvorens hun keuze te maken. Het zijn dan wel geen volumineuze goederen, maar dit soort aankopen zijn vaak heel kostbaar dus gaat men niet over één nacht ijs en kan je niet spreken over impuls aankopen. Konijnenberg heeft daarom een zogenaamde belevingswereld gecreëerd waar potentiële kopers de producten kunnen voelen, ruiken en zelfs opnames kunnen maken. Camera’s zijn echter ook aantrekkelijk voor figuren die deze kostbaarheden op een andere manier in bezit willen krijgen en daarom zijn rondom dit bedrijf zware betonblokken geplaatst die ramkraken moeten voorkomen en is de beveiliging heel specifiek en uitgebreid. Foto Konijnenberg heeft nationale en zelfs internationale bekendheid en is daarom niet te vergelijken met bijvoorbeeld de plaatselijke bouwmarkt, die wel op dit industrieterrein detailhandel mag bedrijven. Hoewel het detailhandelsplatform Foto Konijnenberg dus niet wil hebben op het bedrijventerrein, is het iedereen  duidelijk dat dit bedrijf ook niet in het centrum van den Ham kan zitten. Alleen de beveiligingsmaatregelen en het parkeren voor het grote aantal bezoekers maken dit vrijwel onmogelijk, dus wat moeten we dan met Foto Konijnenberg, laten vertrekken uit Den Ham net zoals bijvoorbeeld Heuver Banden?

Dit bedrijf is totaal niet locatiegebonden, de klanten komen uit het hele land en je zou zelfs kunnen zeggen dat een vestiging centraal in Nederland commercieel aantrekkelijker is, dan de locatie Den Ham. Maar dit bedrijf heeft z’n roots hier en dit familiebedrijf wil graag in Den Ham blijven, dat is goed voor de werkgelegenheid en voor de naamsbekendheid van den Ham. Het bedrijf wil zelfs uitbreiden en een naastgelegen stuk terrein aankopen van de gemeente, maar daar wacht men nu toch nog maar even mee. Overigens gebruikt het bedrijf dit niet als een vorm van chantage, het is echter wel gewoon een feit. Wethouder Martha van Abbema, maar ook gedeputeerde Monique van Hoof geven dus beiden aan, dit bedrijf voor Den Ham te willen behouden en maatwerk te willen leveren voor dit bedrijf en dat scheelt natuurlijk al een hele slok op een borrel.

Ik wilde graag van de gedeputeerde weten wat  nu precies de mogelijkheden zijn om vanuit de Provincie voor dit bedrijf maatwerk te kunnen leveren. Zij gaf mij aan dat dit helaas op dit moment nog niet kan, maar dat hier wel hard aan wordt gewerkt, zodat dit binnenkort wel mogelijk is. Helaas duurt dit nog zo’n 1.5 jaar en dat zou voor Konijnenberg wel eens te laat kunnen zijn, gezien de lopende procedure. Of er voor de gemeente geen mogelijkheden zijn, om althans tijdelijk, een vergunning voor dit unieke bedrijf af te geven, vraag ik mij echter af. Die zijn er volgens mij namelijk wel, zeker als de kans op legalisatie in de toekomst aanwezig is en ik heb deze mogelijkheden zowel Martha als Monique ook aangereikt. Ik ben overigens best benieuwd naar de opvatting van de Hami (Hammer middenstand) over deze zaak, willen deze bedrijven echt Foto Konijnenberg dwingen te vertrekken uit Den Ham? Spreekt het platform echt ook namens de Hammer ondernemers? Ik heb inmiddels deze vraag gesteld aan de Hami en ben benieuwd naar het antwoord. 

Ik ben van nature een positief ingesteld persoon en ik denk echt dat we Foto Konijnenberg kunnen behouden. Gelukkig heb ik na mijn gesprekken met de beide bestuurders er het volste vertrouwen in, dat zowel Martha van Abbema als Monique van Haaf, er werkelijk alles aan gaan doen om dit binnen de wettelijke mogelijkheden te realiseren. Dat er mogelijk eerst, vooruitlopend op een definitieve oplossing, gekozen moet worden voor een tijdelijke vergunning, is van ondergeschikt belang en dat laat ik graag aan hen over. Ik weet dat zij zeer binnenkort samen om tafel gaan om over deze zaak te spreken en ik heb er vertrouwen in dat het deze twee dames gaat lukken. Ik wacht het voor nu dus rustig af en dank de beide bewindspersonen dat zij mij zo snel in de gelegenheid hebben gesteld, een pleidooi te houden om Foto Konijnenberg voor Den Ham en Twenterand te behouden. Dat moet lukken volgens mij door te erkennen dat dit een uniek bedrijf is waarbij maatwerk niet alleen geboden, maar ook volkomen logisch is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten