woensdag 7 december 2016

Debat zwembad viel in het water

Over het geld waren, de coalitiepartijen en de oppositiepartijen, het snel eens. De 3 C’s gaven namelijk eensgezind aan, dat ook voor hen, het bedrag dat er jaarlijks aan zwemwater besteed mag worden, maximaal 645.000,= per jaar mag bedragen en geen euro meer. Coalitie en oppositie waren het hierover dus eens en voor de VVD was daarmee de angel uit het debat. Voor mij en mijn partij is de locatie van een nieuw overdekt zwembad namelijk ondergeschikt aan het financiële plaatje en als je over het geld geen verschil van mening hebt, hoef je daar dus ook niet over te debatteren.  

Voor mij blijft de kans om binnen deze limiet te blijven het grootst, als we kiezen voor een locatie, waarvan we de gronden al in ons bezit hebben en waar we kunnen spreken van een echte Multi Functionele Accommodatie. Dat is voor mij een opstelling waarbij één exploitant meerdere disciplines kan aanbieden en er dus duidelijk sprake is van synergie voordelen in de exploitatie. Er zijn slechts twee locaties binnen Twenterand waar invulling kan worden gegeven aan dit uitgangspunt, maar beiden lagen niet voor in dit raadsvoorstel. Met name de fractievoorzitter van de CU, trachtte mij uit te leggen, dat er ook in dit voorstel (stand-alone zwembad) sprake is van multifunctionaliteit omdat er in de omgeving van de locatie waar het nieuwe zwembad moet komen, een aantal organisaties, voor eigen rekening en risico, maatschappelijke taken uitvoeren en diensten verlenen. Een compleet andere definitie van multifunctionaliteit dan tot nog toe, ook door de coalitiepartijen, werd gehanteerd. In het voor deze partijen zo leidend bestuursakkoord staat bovendien heel duidelijk vermeld wat zij verstaan onder multifunctionaliteit. ‘Multifunctionaliteit biedt kansen voor de privatisering van Zwembad De Stamper in combinatie met een sporthalplan.’ Tsja…….wie zegt dat je in de politiek consequent moet zijn, je past toch gewoon je eigen definitie aan?

Natuurlijk geven we, ook nu al, een fors bedrag voor zwemwater uit, maar we kunnen ons, zeker op dit moment, naar mijn mening financieel geen grote en extra structurele uitgaven veroorloven. Om dan te kiezen voor een locatie die, hoe de aanbesteding ook zal uitpakken, minimaal 75.000,= euro per jaar duurder gaat uitvallen dan de, ook in dit voorstel meegenomen, locatie Vriezenveen Zuid en de niet onderzochte locatie de Zandstuve, valt voor mij niet uit te leggen. Dit houdt namelijk in dat onze inwoners in ieder geval fors meer voor zwemwater gaan betalen dan op dit moment. Geld dat we niet hebben, kunnen we echter niet uitgeven. Hoe staan we er als gemeente voor? Kunnen we ons überhaupt een overdekt zwembad veroorloven en zijn we financieel in staat een locatie te kiezen die jaarlijks nog eens minimaal 75.000,=  extra gaat kosten?

Onze gemeente staat onder interbestuurlijk toezicht van de provincie en er is sprake van code oranje, het tekort binnen het sociale domein is bijna 2 miljoen euro en we zijn en worden mogelijk betrokken in rechtszaken voor een totaal bedrag van 4.2 miljoen euro. Hoewel de oorzaken nog niet bekend zijn, moeten we Het Punt mogelijk extra financiële hulp bieden en dit college moet ook nog op zoek naar dekking om de begroting van 2017 sluitend te krijgen. We zijn alleen in staat financiële gaten te dichten door dankbaar gebruik te maken van meevallers die ons in de schoot geworpen worden en waar we beleidsmatig part noch deel aan hebben. De OZB voor 2017 hebben we zojuist ook al met een recordpercentage verhoogd. Dat is de financiële situatie waarin Twenterand zich bevindt en waar dit college verantwoordelijk voor is. Ik zou in deze situatie persoonlijk niet kiezen voor de duurste variant, maar zowel de coalitiepartijen als het college zijn daarin eensgezind. Of is juist deze eensgezindheid te danken aan de gekozen locatie? Krijgen de inwoners van Twenterand jaarlijks een extra rekening van minimaal 75.000,= euro per jaar gepresenteerd om alle kikkers in de coalitiekruiwagen te houden? Spelen partijpolitieke belangen hier mogelijk een doorslaggevende rol? Het antwoord kan ik niet geven, dat kunt u dus beter aan de 3 C’s  zelf vragen, misschien dat zij u dit kunnen uitleggen, ik kan het namelijk niet.

Dat we op 20 december nu eindelijk een besluit moeten nemen, onderschrijf ik van harte. Maar welk besluit gaan we nu eigenlijk nemen op 20 december 2016? We gaan besluiten dat we een openbare aanbesteding gaan uitschrijven, waarin naast een programma van eisen ook wordt aangeven dat de totale exploitatie voor een overdekt zwembad op de locatie Prinsenweg Oost en het bestaande zwembad De Zandstuve niet meer mag bedragen dan 645.000,= euro per jaar. Bij de slogan ’Bouwen nu” moet voor ‘nu’ echter wel rekening gehouden worden met een vertraging van minimaal tussen de één en de 1,5 jaar, omdat we de gronden nog moeten verwerven en het bestemmingsplan nog moet worden gewijzigd. Tel daar de bouwtijd van een jaar bij op en ergens in 2020 zou dit bad er dus kunnen staan. In de tussentijd groeit de economie verder en dat heeft ook gevolgen voor de prijzen, iedere 0.5 % prijsverhoging gaat ons per jaar 60.000,= euro extra kosten. Het is niet alleen de vraag of we ons dit zwembad kunnen permitteren maar het is zonneklaar dat we ons zeker geen vertraging kunnen veroorloven.

Mijn voorbereiding op dit debat viel dus in het water, want het bleek niet noodzakelijk aan te geven waarom dit raadsvoorstel financieel niet klopte en zo nooit ingediend had mogen worden. Ik had mij hier terdege op voorbereid en een aantal sterke argumenten in de tas, die onomstotelijk aangaven dat de aannames in het voorstel niet deugden. Deze argumenten konden dus (voorlopig) in de tas blijven. Voor de VVD is het bedrag van 645.000,= euro overigens wel inclusief de ontvlechtingskosten voor de komende tien jaar, maar daar denkt de coalitie heel anders over. Niet onbelangrijk overigens want het gaat hier wel over een bedrag van 47.600,= per jaar. Deze kosten, die in directe relatie staan met deze zwembadplannen, moeten nu dus ergens anders onder worden gebracht, want (weg)toveren kan zelfs de portefeuillehouder financiën niet. Ik ga hem wel vragen op welke manier hij dit dan gaat invullen. Een of meerdere afdelingen binnen het gemeentehuis, krijgen dus nog een onverwachts kerstcadeautje en om een antwoord te kunnen geven op de vraag wie daar de dupe van worden, hoef je beslist geen raketgeleerde te zijn.

Ik hoop dat de portefeuillehouder ‘mijn marktpartij’ in ieder geval ook zal uitnodigen mee te doen aan de inschrijving, want basic swimming volgens het concept 2521 schept voor mij de beste kansen om zowel aan extra energiebesparing te doen (en dus subsidies)  en mede daardoor mogelijk ook te voldoen aan de financiële limiet. Pas na de aanbesteding, op het moment dat de enveloppen worden geopend ergens aan het eind van 2017, wordt duidelijk wie er gelijk heeft gekregen en of het zwembad er komt of niet. Ik moet er niet aan denken als blijkt dat het niet gelukt is, want dan zijn we verder van huis dan ooit en weer terug bij af en dat doet geen recht aan de actie 'Bouwen nu.' Dit horror scenario is echt realistisch en het echte besluit valt ergens aan het eind van 2017 en niet op 20 december 2016. Vandaar dat ik mijn aantekeningen nog maar niet zal weggooien, want het is dus zeker nog geen gelopen koers. Ik hoop echter van ganser harte dat het wel gaat lukken en als dat zou gaan gebeuren ben ik de eerste die zal erkennen dat ik dus achteraf te pessimistisch ben geweest. Maar op basis van alle gegevens die er nu liggen, heeft mijn partij er helaas onvoldoende vertrouwen in en kan dat ook heel goed onderbouwen. Uiteraard zal ik het besluit dat op 20 december genomen wordt accepteren en dat dit voorstel wordt aangenomen is volstrekt helder. Ik zal mij volledig en positief inzetten om de kansen, toch te kunnen voldoen aan de uitdaging, te verhogen en zal er zeker niet voor gaan liggen. Als het besluit genomen is, wordt het namelijk ook mijn opgave alles te doen om dit mogelijk te maken. Het gaat er immers niet om wie er achteraf gelijk heeft gekregen, maar dat we voor maximaal 645.000,= euro, zwembad de Zandstuve in stand houden en een nieuw overdekt zwembad kunnen bouwen.  We gaan het zien, maar hopelijk wel voor de verkiezingen van maart 2018, ik wil het graag allemaal nog meemaken.


4 opmerkingen:

  1. Je hebt je best gedaan Walraven, mijn complimenten. Je argumenten waren sterk en door niemand te weerleggen. Helaas was het een kansloze strijd, de drie christelijke partijen hebben de macht in handen en zijn niet gevoelig voor andere meningen. Ondanks dat het tot maart 2018 zinloos is, hoop ik wel dat je zo doorgaat. In maart 2018 ga je merken dat je inzet beloond gaat worden. Succes en ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Ad, Dank voor dit compliment. Natuurlijk ga ik door, als je ergens voor staat of in gelooft, kun je ook moeilijk anders. Dat begrijpen de drie coalitiepartijen overigens heel goed. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Debat eindigt op een t. Een bad op een d. En bad betekent slecht in het Engels,
    daar is geen woord Frans bij.
    Daaraan moest ik denken toen ik de raadsdebatten over de toekomst
    van de zwembaden in Twenterand volgde. Van een heus debat was geen sprake.
    Het waren vooraf dichtgetimmerde en in beton gegoten fractiestandpunten.
    Debatteren betekent argumenten bezigen, die wegen, discussie voeren en dan
    uiteindelijk het standpunt bepalen. en, zoals wettelijk voorgeschreven, zonder
    last of ruggenspraak, Daarvan is in Twenterand geen sprake meer. Dat voelt slechty
    aan, zoals het kind met het badwater, in dit geval smeltwater, weg gooien. Verander de
    term raadsdebat maar in: mededelingen vanuit de fracties. Dat doet meer recht aan
    de gang van zaken. Dat moet anders, wil de burger weer in de lokale politiek gaan geloven.

    Hans Nieboer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hans, Ik kan me hier zeker in vinden en voel me volstrekt ook niet aangesproken. In maart 2018 gaan we zeien of Twenterand echt wat wil veranderen. Ik ben benieuwd, de VVD is er klaar voor.

    BeantwoordenVerwijderen