vrijdag 28 december 2012

De vrijheid van meningsuiting eindigt waar discriminatie begint.

Op tweede kerstdag werd op de nieuwssite van RTV Oost een artikel geplaatst over een bestuurder, die na een mislukte inhaalmanoeuvre met de auto, met daarin vier kleine kinderen, in een sloot terecht kwam.
De bestuurder had gedronken en bleek ook niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Dat de reacties op dit artikel op de site van RTV Oost heftig waren is alleszins te begrijpen, want wat deze man hier deed is volstrekt onverantwoord. Hij brengt anderen, waaronder met name ook kinderen die te klein zijn om eigen beslissingen te nemen, in groot gevaar. De verontwaardiging is volstrekt legitiem maar uiteindelijk bepaalt een rechter welke straf deze man hiervoor krijgt. Dat hebben we in Nederland samen zo afgesproken.


Een van de reacties ging echter alle begrijpelijke opwinding en verontwaardiging ver te buiten en had naar mijn mening nooit op deze site geplaatst mogen worden. De teksten zijn te heftig om hier te herhalen maar bevatten een doodswens, niet alleen aan het adres van deze bestuurder maar zelfs ook aan de kinderen in de auto. Tevens werd er verwezen naar de Holocaust en naar Hitler die wel raad wist het dit soort mensen. Een aantal vergaande discriminerende opmerkingen, niet alleen gericht tegen een hele bevolkingsgroep maar ook tegen een bepaalde stadswijk in Enschede maakte de zaak compleet. Aan de grammatica in het bericht is te zien van welk niveau deze man of vrouw is maar dat kan hier natuurlijk niet als excuus gelden.
Ik kon mijn ogen echt niet geloven toen ik dit las en heb via een twitterbericht een oproep gedaan aan het adres van RTV Oost om deze misselijkmakende reactie direct te verwijderen. Ik heb een kopie van dit bericht gemaakt om dit alles nog eens op mij in te laten werken. Na zo'n anderhalf uur is deze reactie ook daadwerkelijk verwijderd en ook de reacties die dit bericht weer allemaal had uitgelokt. Want zo werkt het dus ook helaas. Ik ben zeker geen moraalridder, zelfs verre van dat, maar bij het lezen van dit bericht liepen mij echt de koude rillingen over mijn lijf. De haren rezen mij te berge is bij mij niet zo passend.

Ik ben een heel groot voorstander van de vrijheid van meningsuiting, maar ook het hebben en nakomen van normen en waarden zijn uitgangspunten die behoren tot de basis van een liberaal, maar dit laatste geldt gelukkig voor meerdere politieke stromingen in ons land. Vooral met betrekking tot de vrijheid van meningsuiting gaat het mij niet gauw te ver. Op deze wijze kom je te weten wat er allemaal leeft bij mensen en hoe oneens je het er mogelijk ook mee bent, geeft het je wel een kans hierop te anticiperen, er iets tegen doen en er bijvoorbeeld beleid op te maken. Maar er zijn natuurlijk wel degelijk grenzen. De vrijheid van meningsuiting eindigt waar haat zaaien, oproepen tot geweld en discriminatie begint. Deze grenzen werden hier, naar mijn mening heel duidelijk overschreden en dan moet je dit niet voor kennisgeving aannemen maar dit signaleren en er proberen iets tegen te doen. RTV Oost is een publieke zender die mede in stand wordt gehouden door gemeenschapsgeld en dat feit maakt ons allemaal partij in deze zaak. Het is naar mijn mening de taak van RTV Oost dit soort reacties vooraf te screenen en deze reactie had dus nooit geplaatst mogen worden.

Ik heb inmiddels juridisch advies ingewonnen of er mogelijk aangifte gedaan kan worden tegen zowel RTV Oost als gelegenheidgever maar met name tegen de anonieme schrijver of schrijfster van deze bewuste reactie. Mijn juridisch adviseur gaf aan dat er zeer zeker gronden te vinden zijn voor een aangifte met name in de volgende artikelen van het Wetboek van Strafrecht: artikel 261 smaadschrift en artikel 443 laster. Samen met het bestuur van de VVD Twenterand zal ik mij beraden of ik aangifte ga doen en of ik dit als privé persoon ga doen of dat we dit breder trekken en dit als politieke partij gaan doen. Mijn doelstelling is om aan dit soort anonieme ongenuanceerde beerputachtige, haat zaaiende, tot geweld oproepende en discriminerende onderbuikgevoelens nu eindelijk eens een eind te maken. Wie met deze vrijheden niet om kan gaan heeft er, naar mijn mening, ook geen recht op.

Ik heb RTV Oost hiervan op de hoogte gesteld en ik heb inmiddels ook al een reactie mogen ontvangen van Marcel Oude Wesselink, directeur/hoofdredacteur van RTV Oost. Hij onderkent gelukkig het probleem en er worden binnenkort maatregelen genomen om dit soort reacties in de toekomst te voorkomen, waaronder een identificatieplicht. Daar ben ik blij mee en mooi dat de directeur zo snel heeft gereageerd. Zowel als persoon maar ook als VVD Twenterand heb ik al meerdere malen en zeker niet alleen bij RTV Oost, gepleit voor een aanscherping van de voorwaarden om via internetsites dit soort (anonieme) meningen te verkondigen. Dit zou een inhoudelijk interactieve discussie belangrijk kunnen verbeteren. Dat we hier voorwaarden aan moeten stellen hebben we te danken aan een paar individuen in onze maatschappij die niet kunnen omgaan met de vrijheid van meningsuiting. Helaas een heel trieste constatering.

Ik merk aan mijzelf dat de reactie van deze onbenul mij heeft geraakt, met name de verwijzing naar Hitler en de Holocaust is voor mij echt onaanvaardbaar. We moeten deze gestoorde figuren geen platform bieden om hun smerige teksten uit te kramen en een onderzoek naar het IP-adres zou moeten leiden tot de opsporing van deze hij of zij. Een uit meerdere dagdelen bestaande cursus over de Holocaust en Hitler zou onderdeel uit moeten maken van de straf. Voor RTV Oost zou ik een donatie voor een goed doel willen voorstellen in de vorm van zendtijd of een financiële bijdrage. Ik denk dat de weeskinderen in St.Petersburg hier best blij mee zouden zijn. Maar ook hier bepaalt een rechter uiteindelijk of er daadwerkelijk grenzen zijn overschreden en of en welke straffen daar dan bij horen.

Dit overstijgt de locale politiek natuurlijk maar iemand moet een eerste aanzet geven om te komen tot een wijziging van de voorwaarden m.b.t. deze internetsites. De media worstelen een beetje met deze materie. Aan de ene kant, ben ik er van overtuigd dat ook zij vinden dat dit soort zaken uitgebannen moeten worden, aan de andere kant hebben ze te maken met het feit dat hun advertentie-inkomsten via deze sites in relatie staan tot het aantal bezoekers. Een aanscherping van de voorwaarden gaat ten koste van deze (niet onbelangrijke) advertentie-inkomsten. Zij hebben dus een aantoonbaar commercieel belang bij een beetje rumoer en heftige uitspraken op dit soort sites. Ik heb dat niet, ik heb slechts mijn principes en daar kom ik voor uit en meneer van den Berg, daar ga ik geen uitdaging voor uit de weg. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de media vol op ons persbericht in zullen springen, mede gezien deze dubbele moraal. Ik kreeg vandaag de vraag of dit mijn verhouding met de media niet zou schaden, want als politieke partij zou ik daar gedeeltelijk toch ook van afhankelijk zijn? Dat laatste klopt natuurlijk in min of meerdere mate wel, maar ik ben niet bang voor een mindere relatie met de pers. Juist (echte) journalisten hebben er begrip voor dat je voor je mening uitkomt en kunnen dit soort zaken gelukkig heel goed scheiden. Er is toch ook niks stiekems of achterbaks aan? De eerste week van januari zullen we bepalen of we ook daadwerkelijk de volgende stap zetten en aangifte gaan doen. Dat kan overigens ook niet eerder in Twenterand, want het politiebureau is namelijk gesloten tot 2 januari 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten